In de spotlight: Wijdeman schoenen

 

Onze producten zijn perfect om je bonbedrag te verhogen. Bijverkoop stimuleren in de winkel is makkelijker dan online, maar met goede cross-selling kan je je webshop wel flink laten groeien. Meer bezoekers, meer omzet, meer klantenbinding. Ook voor iedereen met een kleinere webshop is cross-selling een goed idee. En niet alleen om de verkoop te verhogen.

Cross-selling verbetert namelijk ook de zoekmachine positie (en wie wil dat niet?!). Technisch verhaal in het kort: dit komt doordat de kruisverwijzingen op de website interne links creëren. De zogeheten crawlers van de zoekmachines kunnen daardoor gemakkelijker automatisch alle inhoud op de site zoeken en sorteren. De regel is: hoe sterker de interne link, hoe hoger de ranking.

Ook met het oog op klachtreductie is het verstandig om verzorgingssadvies aan te bieden via je webshop. Hier kan je op terugvallen wanneer een klant bij je komt met een beschadiging van zijn aankoop, terwijl je wel een beschermingsspray aanbiedt. Iemand die dit allemaal al goed begrepen heeft is Ernst Wijdeman van Wijdeman schoenen in Alkmaar. Al zeker 10 jaar beheert hij naast een stenen winkel ook een custom made webshop.  De site ziet er niet alleen gelikt uit, maar is daarnaast ook zeer gebruiksvriendelijk en technisch tip top in orde.

Ernst heeft aan de achterkant van de webshop zijn voorraad goed onderverdeeld in categorieën, dus kiest een geïnteresseerde websitebezoeker er bijvoorbeeld voor om nette herenschoenen van het merk Magnanni aan zijn winkelmandje toe te voegen, dan weet het systeem dat het bijpassende accessoires zoals hoge sokken en een schoenspanner moet aanbieden. Gaat hij vervolgens naar de winkelmand, dan krijgt hij nog meer opties voorgeschoteld. Ook hier zijn de producten weer helemaal afgestemd op de gekozen type schoen en materiaal. Onderverdeeld volgens de 3 pijlers zoals wij deze ook altijd adviseren; clean, care en protect.

Ernst vertelt: “We hebben goed gekeken naar andere websites en hierdoor kwamen we erachter dat we zelf deze vorm het prettigst vinden. Niet pusherig, wel heel duidelijk en overzichtelijk. En blijkbaar ervaren onze websitebezoekers dit ook zo, want het werkt. Zeker in de zomer gaat het snel, met witte sneakers en Sneaker White bijvoorbeeld. We verkopen hierdoor flink bij.”