In de spotlight: familiebedrijf Van Loock schoenen

 

 

Van heinde en verre komen schoenliefhebbers naar het kleine dorpje Zandhoven, onder de rook van Antwerpen. Hier zit namelijk familiebedrijf Van Loock schoenen gevestigd. Een elegante winkel waarbij ze een unieke werkwijze hanteren. Bij aankomst trek je een nummertje, waarna je ruim de tijd hebt om in alle rust schoenen te bekijken die enkel uitgestald staan in de etalages. Heb je je oog latenvallen op een mooi paar? Dan kun je dit doorgeven aan de verkoopster die tevens als jouw persoonlijke assistente zal fungeren. Zij geeft advies over de pasvorm en styling en weet je daarnaast ook een bijpassende handtas of riem aan te bieden.

De eindeloze glazen vitrines zijn kenmerkend voor de winkel en vormen elk nieuw seizoen weer een grote bron van inspiratie. Hier wordt veel tijd en aandacht aan besteed. “Elk seizoen hebben we de etalages opnieuw ingericht, maar ook tijdens het seizoen houden we ze continu bij”, vertelt Bert De Beuckeleer, zoon van Willy De Beuckeleer en Rita Van Loock, die samen met zijn zus Kirsten mede-eigenaar is van de zaak. “Zijn bepaalde schoenen gedurende het seizoen uitverkocht, dan zorgen we ervoor dat ze vervangen worden door een ander paar. Zodat de etalages altijd up-to-date zijn”. Op de vraag waar ze hun inspiratie vandaan halen voor de visual merchandising zegt Bert: “Wij denken niet in concepten zoals bijvoorbeeld exclusieve schoenmerken zoals Gucci dat wel doen. Daarmee zijn wij natuurlijk ook helemaal niet te vergelijken. Zij hebben meerdere filialen die in een bepaalde sfeer gepresenteerd moeten worden en werken voor het gemak met mockups. Wij daarentegen hebben één winkel waar we zelf de vrije hand in hebben.” Als je via de hoofdingang de winkel binnenkomt, stuit je op een enorme etalage die net iets anders is ingericht dat de buitenetalages. Een echte eyecatcher. “Aan deze etalage hangen we elke zes weken een thema. Dit kan van alles zijn; in de zomer hebben we er bijvoorbeeld een klein strandhuisje in gezet. Heel soms krijgen we van een bepaald merk een display of ander etalagemateriaal, maar meestal komt het uit onze eigen koker. Dan heb ik of mijn collega, die naast de verkoop ook werkt als etaleur, gewoon iets leuks gezien op het internet. Wees creatief en sta open voor nieuwe ideeën, dan gaat de rest vanzelf.”