In de spotlight: Hippeschoentjes.be

13 jaar geleden, in de Belgische stad Aarschot, hebben Kathleen Claes en Hilde Leers de winkel en webshop Hippe Schoentjes opgezet. Vanaf de dag van ontstaan is Hippe Schoentjes een vooruitstrevend bedrijf. Zo hebben ze, om het aantal retours van de webshop te verminderen, al sinds het begin een eigen schoenmaatsysteem. Ouders kunnen zelf de voeten van hun kind opmeten, waarna de website de schoenmaat bepaald. Dat deze winkel zich online comfortabel voelt, is ook te zien aan hun leuke en spontane social media kanalen. Vooral op Instagram zien we de ene succesvolle post na de andere. We hebben gepraat met Leen, een van de schoenmadammen uit het uitnodigende team van deze schoenwinkel.

“Dat we zo actief zijn op Instagram, ligt vooral aan de doelgroep. We zien dat veel jonge mama’s zich daar bevinden. We posten ook nog wel op Facebook, daar zijn we ook begonnen, maar we merken toch dat de jonge mama’s vooral actief zijn op Instagram. Op Instagram plaatsen we vooral wat we zelf leuk vinden. Dit gebeurt volledig zonder upload schema. Dit hebben we wel geprobeerd, maar daar hielden we ons toch niet aan. Wel komen we ééns per week samen met het team om ideeën voor de socials te bespreken, vaak houden we dan rekening met feestdagen of andere belangrijke momenten, maar we doen ook echt wel veel op buikgevoel. Inmiddels loopt alles redelijk natuurlijk. Wanneer we bijvoorbeeld leuke nieuwe schoenen hebben ontvangen, staan ze dezelfde dag nog online.”

“Ook maken we de content niet alleen. We houden twee keer per jaar een seizoens-fotoshoot met een fotograaf, waardoor wij ondertussen behind-the-scenes opnames kunnen maken voor de socials. Zo maken we op één dag content voor het hele seizoen. Naast deze fotoshoot, houden we soms ook een fotoshoot specifiek gericht op baby’s en eerste stappertjes, zodat we beeldmateriaal hebben van ons volledige aanbod.”

“De kinderen voor de fotoshoot komen vrijwel altijd uit de winkel! We hebben veel vaste klanten van wie we de kleintjes de hele jeugd door begeleiden met onze schoenen. Hierdoor behouden we een goede relatie met onze vaste klanten, waardoor het vragen voor fotoshoots makkelijk gaat. Vaak vinden ouders het alleen maar leuk als hun kleintje wordt gevraagd voor onze foto’s.”

“Inspiratie voor onze posts halen we overal vandaan, maar ook uit de winkel zelf. Zo merken we dat klanten niet veel weten over schoenverzorging. De meest gestelde vraag die we krijgen is: ‘Zijn die schoenen waterdicht?’. Dan leggen we uit dat we de schoenen in de winkel impregneren, maar dat de klant ze zelf ook regelmatig moet inspuiten. Door het gebrek aan kennis van schoenverzorging zijn klanten ook vaak bang voor ‘lastige’ materialen zoals nubuck en suède. Dit proberen we aan te pakken met onze social media kanalen. Zo hebben we laatst nog een tutorial gepost over het behandelen van één van onze nubuck schoenen. Dit werkte echt super goed. We merken dat wanneer we een onderhoudsvideo posten, de verzorgingsproducten de deur uit vliegen!”

“De klanten reageren sowieso goed op onze social media. We doen iedere winter een actie voor de warmste week, waar we dit jaar veel over posten. We merken toch wel dat klanten dit waarderen. Laatst kwam een kind naar één van onze flexi-werkers toe met ‘ik heb jou gezien op de telefoon van mama’. Men vindt het leuk om de personen achter de winkel te zien, online zijn we daarom ook helemaal onszelf. Dit helpt ons ook bij het opkomen van content. Volg waar je winkel voor staat en kijk ook zeker niet te veel naar anderen.”