In Leuven vind je Mertens Schoenen, de oudste winkel van België met een rijke historie. Ze hebben met een knipoog als slogan: Wij weten niet hoelang u onze schoenen kan dragen, wij bestaan pas 296 jaar! Onder leiding van Isabelle Mertens, de achtste generatie van de familie, en haar man Erik Meulemans is Mertens Schoenen een waar begrip geworden. Isabelle heeft de traditie van haar voorouders met veel enthousiasme en visie voortgezet in twee unieke winkels: de ene is helemaal gewijd aan damescomfortschoenen en de andere aan schoenen volgens de laatste modetrends.
Isabelle erkent dat het niet vanzelfsprekend is om zo’n lange tijd als winkel te blijven bestaan, vooral in de huidige tijd. “De retailsector heeft het zwaar. De afgelopen jaren hebben meer veranderingen teweeggebracht dan de afgelopen drie decennia. Gelukkig zitten we in een bruisende winkelstraat met veel actieve ondernemers. De straat kent vrijwel geen leegstand; elk pand is bezet.” Het afgelopen jaar vierden ze hun 295-jarig jubileum op een feestelijke manier, waarbij de hele straat betrokken was. Er werden 295 vouchers uitgedeeld, die consumenten konden inleveren bij nabijgelegen winkels. “Hier schuilt de kracht, je doet het als ondernemer niet alleen; de samenwerking met andere ondernemers in de winkelstraat is essentieel. Je versterkt elkaar en voor de consument zet je een totaalbeleving neer. Ook de samenwerking met partners zoals Frans Muller Benelux en ABCD als inkoopvereniging is van groot belang.”
Na meer dan 40 jaar in het vak, blijft Isabelle gepassioneerd over haar werk. “Het verkopen van schoenen is veel meer dan dat; elke dag ontmoet je klanten met unieke verhalen. Persoonlijke aandacht en oprechte interesse in mensen drijft me. Van mijn ouders heb ik geleerd dat je moet verkopen alsof het voor jezelf is. Alleen met diezelfde zorg en toewijding kun je echt het beste voor je klanten bieden.” Hun derde verkooppunt, de online webshop, weerspiegelt deze benadering.
“Het is belangrijk dat de site de indruk wekt van een menselijke aanwezigheid, en dat is precies wat we bieden. Onze chatfunctie is niet verbonden met een chatbot, maar met een direct telefoonnummer waarmee we 24/7 bereikbaar zijn en gedetailleerd en snel reageren. Het vergt veel tijd en soms ben je zelfs om 01:00 ‘s nachts nog bezig,” vertelt ze met een lach, “maar die persoonlijke benadering levert ons veel voordelen op. Er wordt zelfs via onze webshop besteld in Japan, Nieuw-Zeeland en Amerika. Hoe ze ons gevonden hebben? Misschien zijn ze ooit bij ons in de winkel geweest.”
Dit maakt eens te meer duidelijk dat een goede service een blijvende impact heeft!